Dag 14 Maandag 26 mei 2014 Korinthe – Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu Dag 14 Maandag 26 mei 2014 Korinthe – Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu

Dag 14 Maandag 26 mei 2014 Korinthe – Athene

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg elske

26 Mei 2014 | Griekenland, Athene

Wat weemoedig verlieten we het hotel John en George in Tolo. We hadden het er heerlijk en door het “ feessie” gisteravond hadden we zo’n bonte avondgevoel!
Maar in de bus keerde het rondreisgevoel weer helemaal terug. De route ging naar Mycene, de eerste beschaving van Griekenland, oftewel het Griekenland van de prehistorie. De wereld van de Ilias en de Odyssee. U heeft vast wel gehoord van de Trojaanse oorlog (weet je wel die truc met dat paard) en de rondzwervingen van Odysseus beschreven door Homerus, die daarmee wel even de eerste vorm van wereldliteratuur schreef! Heinrich Schliemann ontdekte de graven uit deze periode, die intussen tot het UNESO Werelderfgoed behoren. Deze man was ervan overtuigd dat de wereld en de gebeurtenissen die hij las in het werk van Homerus ook echt bestonden. Dat is nogal wat! Toen hij na een succesvol zakenleven zelf ging zoeken in Troje (nu Turkije) ontdekte hij inderdaad een aantal oude graven uit de veertiende (!) eeuw voor Christus. Maar of zijn vondst het door hem zo gewenste en gezochte graf van Agamemnon was is zeer twijfelachtig.
We waren erg onder de indruk van het koepelgraf. Wat een staaltje bouwkunst. Dit was een zeer hoge beschaving. .We weten nu ook veel van ontlastingsdriehoeken, hoe gek dat woord u misschien in de oren zal klinken.
De Leeuwenpoort (toegang tot de muur rond de grafcirkel) binnen –heel bijzonder- de poorten van de stad) is het oudste reliëf van de wereld. Wij noemen archeologische opgravingen wel eens spottend (goed bedoeld hoor, meer om Georgina een beetje te plagen) ouwe stenen kijken, maar we waren echt onder de indruk van de wereld die zij –al vertellend- schetste en wat wij zagen. Men heeft ontdekt dat er in die tijd zelfs sprake was van een taal en een archaïsch schrift. Men heeft er zestig (!) jaar over gedaan om het te ontcijferen.
Na het fluitje van Cees K. te H. om twee laatkomers te roepen, vertrokken we (weer) naar het kanaal van Korinthe. Op een andere,hogere, brug, dan gisteren keken we 80 meter de diepte in. Prachtig en heel indrukwekkend.
Daarna verlieten we de Peloponnesos en reden naar Athene. De stad is niet op haar best vertelde onze gids. Gelukkig zijn er projecten gaande (ook Nederlandse) die het centrum gaan opknappen. Er moet veel schoongemaakt en gerestaureerd worden. Ook zijn er een tram- en fietsbaan (lekker met dat warme weer?) gepland. Na een korte sightseeing werden we zowaar even in de grote, hete, drukke stad losgelaten om op eigen gelegenheid te lunchen. Het was wel even omschakelen hoor.
We reden nog langs het Kallimarmaro stadion , helemaal van marmer met 60000 plaatsen. Het was bij de eerste (nieuwe)Olympische spelen in 1896 en daarna in 2004 nog eens de finish van de marathon die begon in…..Marathon! De b lauwe streep stond nog op het asfalt!
We zagen de aflossing van de wacht bij het voormalig Koninklijk Paleis, nu parlementsgebouw op het Syntagmaplein. De soldaten met hun plooirokjes, schoenen met pompons en lekker dikke wollen kousen bewaken het graf van de Onbekende soldaat. Het was een heel spektakel zeg. Teruglopend naar de bus probeerden een heleboel groepsleden om het vreemde “ pasje” van de soldaten van de Nationale garde na te doen, met wisselend succes!

Tijdens de busrit naar het hotel hadden we nog een verrassing voor onze Griekse begeleiders. Gerard had een lied voor Georgios en Elske had een lied voor Georgina gemaakt. We zongen ze uit volle borst toe. Het werd gewaardeerd, zo ook de leuk gevulde envelop die Wouter ze aanbood.
Vanavond nog een diner en een laatste borrel op het dakterras van ons hotel in de stad. Wat was het gezellig met z’n allen. Wat een heerlijke temperatuur en wat een fantastisch uitzicht op deze metropool.
U ziet dat op de foto’s die weer gemaakt(Joop) en geplaatst (Aad) zijn op deze site.
Morgen naar de laatste schitterende bezienswaardigheden van onze reis. Het verslag daarover komt later, want morgen is er door het programma en de terugreis geen gelegenheid dit te maken.
We zien elkaar weer in Nederland!
Groetjes van de Griekenlandgangers.

• 26 Mei 2014 - 22:30

Dettha:

Lieve allemaal,

De hele reis zo'n prachtig verslag dat je het gevoel hebt dat je mee bent geweest.....
    Super Elske!! En mooie foto's!!
    Ik wens jullie morgen nog een hele mooie dag en een veilige terugreis naar Nederland!!
    Tot bij De Hoeksteen!

Liefs (extra voor Ab)

Dettha

• 27 Mei 2014 - 07:47

Suze En Boudewijn :

Beste Griekenlandgangers

Ja dit gaan wij missen elke ochtend eerst het verslag lezen van jullie reis, dus miv morgen eerst de krant dan maar.
    Nogmaals dank aan Elske voor de mooie en boeiende verslagen echt SUPER!!!!!
    En Joop voor de foto's, het was allemaal of je het zelf beleefde, alleen hier ontbrak de Ouzo!!
    Wij wensen jullie straks een goede terugreis en een welkom thuis.

Lieve groet Suze en Boudewijn van Leeuwen
    Tot ziens in Hillegom of waar dan ook.

• 27 Mei 2014 - 19:30

Annemarie:

Poeh Poeh, wat een droomreis, en wat een verhalen! ,leuk om het zo mee te maken, jammer voor jullie dat het eind in zicht is, maar wij zijn blij als jullie er zondag weer bij zijn in de kerk!!!
    een goeie reis naar huis allemaal,
    Annemarie van Hulzen.

• 27 Mei 2014 - 19:45

Anneke LiebetonH'gom:

Beste Allemaal,

Jammer voor de thuisblijver(s)dat jullie reis met de leuke en uitgebreide verslagen er op zit.
    Weet dat ik er van genoten,en vele met mij, heb.
    Wens jullie een goede thuisreis en BEDANKT.

Groeten Anneke.