Dag 4 Vrijdag 16 mei 2014 Ouranoupolis - Reisverslag uit Ouranoupolis, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu Dag 4 Vrijdag 16 mei 2014 Ouranoupolis - Reisverslag uit Ouranoupolis, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu

Dag 4 Vrijdag 16 mei 2014 Ouranoupolis

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg elske

16 Mei 2014 | Griekenland, Ouranoupolis

Vermoeide en rozige hoofden vanavond na het dinerbuffet. We hadden een lange dag. Vanmorgen een prachtige busrit naar Ouranoupolis. Wat hebben we genoten van de panoramische uitzichten onderweg. Zee, bergen en glooiende groene velden.
Daarna leidde een cruise van 3 uur ons langs de monnikenstaat op de berg Athos. Deze monnikenstaat is een autonome staat in Griekenland met een eigen statuut. Het bijzondere is dat op dit eiland geen vrouwen en geen vrouwelijke dieren mogen komen. Niet orthodoxe mannen slechts na het indienen van een verzoek en dan nog is er een restrictie van het aantal bezoekers (14) per keer.
De kloosters puilen uit van de rijkdommen, niet alleen goud en sieraden ,maar ook relikwieën en heel oude documenten. Jammer dat niets toegankelijk is voor het grote publiek. Op Athos hebben ze nog een Juliaanse kalender en een eigen dag en nachtschema.
Na de boottocht een heerlijke lunch aan de kade. Natuurlijk was er weer wat balorigheid! Zie foto’s.
Passend bij de omgeving kochten een paar mensen van onze groep een mooie icoon. Dat paste ook goed bij de dagsluiting van gisteravond, toen Gerard Glas (geholpen door info van Alette Stoutenbeek) ons allerlei interessante weetjes voorlas over iconen. Daarna zongen we een lied bij fluitspel van Karin. Later bleek dat Maurits ook een prachtig geluid uit de dwarsfluit kreeg. Misschien een leuke hobby om weer op te pakken na het pensioen?
Onderweg terug bleek dat de chauffeur (geen Tom Tom) verkeerd was gereden! Op een klein bergweggetje vroeg hij de weg aan een boertje dat daar op het land bezig was. Deze vriendelijke Griek ging toen voor de bus uitrijden tot we weer op een redelijke grote weg verder konden. Zo zijn de Grieken!
Toen we rond 7 uur weer in ons hotel arriveerden waren we redelijk gaar en het eten ook al bijna. We konden na een half uurtje gelijk aanschuiven.
Morgen pakken we in en gaan met de koffers op weg naar Kalambaka, maar eerst vieren we ’s ochtends de verjaardag van Marry. Ze wil er niks aan doen, maarrrrr .
U hoort nog van ons!
Groetjes van de Griekenlandgangers

• 16 Mei 2014 - 23:04

Christel Spijker:

Wat een interessante verslagen, ik heb ervan genoten. Op het weerbericht lag Griekenland onder een dikke wolkenlaag, maar volgens jullie gezellige foto"s hebben jullie toch mooi weer en als er morgen een verjaardag is,- heel hartelijk gefeliciteerd vanuit Hillegom ! en verder een mooie tijd samen .groetjes Christel

• 17 Mei 2014 - 08:01

Maureen Palyama:

wat ontzettend leuk en interessant om jullie reis zo mee te beleven, met dank aan Elske
    Elske.En ook dank aan degene(n) die foto's maakt. Gefeliciteerd lieve Marry met je verjaardag en geniet. Nog een fijne tijd samen. Lieve groetjes, Maureen xxx

• 17 Mei 2014 - 09:11

Janny Dijkman:

"wat ben ik jaloers op jullie"! 't lijkt me heerlijk en geweldig en interessant. Leef echt met jullie mee, ben eigenlijk vandaag voor het eerst gaan lezen, besefte me ineens dat Elske altijd zulke prachtige verslagen maakt. Nu ga ik jullie op de voet volgen. Heel veel plezier en inspiratie,

een hartelijke groet,
    janny dijkman

• 17 Mei 2014 - 17:29

Annemarie:

wat hebben jullie het goed met elkaar, Leen en ik zijn in Wenen, morgen begint onze fietsvakantie, richting Budapest, we wensen jullie nog veel mooie dagen toe, zeg Wouter, hou je bier eens recht!!!!
    genieten he, allemaal!!!
    groetjes van Annemarie.

• 17 Mei 2014 - 19:20

Carry Rikkers:

Eindelijk kan ik wat laten horen van mij, het was moeilijk om jullie te vinden waar ben jij nu .
    tot dat ik dacht ik ga nu maar even naar pkn site en ja hoor bingo.
    Zo al te lezen, maken jullie het heel goed Mooi weer wij hebben het ook eindelijk.
    IK wilde Marry feliciteren met haar ver jaardag en goede dag toegewenst .
    IK las ook iets over dopen dus dachten jullie kees h is nog niet gedoopt laten we dat maar met dat kostelijk bier doen. wat zonde
    Geniet er maar van.
    Groetjes Carry