Zondag 18 mei Rustdag (nou ja) - Reisverslag uit Kalampáka, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu Zondag 18 mei Rustdag (nou ja) - Reisverslag uit Kalampáka, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu

Zondag 18 mei Rustdag (nou ja)

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg elske

18 Mei 2014 | Griekenland, Kalampáka

We mochten uitslapen en ontbeten pas rond half negen.
We waren allemaal gekleed op een viering in de open lucht toen onze reiscommissie -in overleg met de gids- ons meedeelde dat dat, in verband met teken en schorpioenen (je leest het goed!), toch iets te veel risico met zich mee bracht.
De tafel stond klaar in de eetzaal. Het zag er mooi uit. We kennen Janke allemaal als iemand die graag in de berm graait en hier een daar een takje weg plukt en zo. Natuurlijk was dat deze reis ook weer het geval. We hadden al een aantal maal iets geheimzinnigs in haar zonnehoedje zien zitten. Ze had er een prachtige schikking van gemaakt, zoals je op de foto kunt zien. Geloof, hoop en liefde was het thema van onze Agapeviering. De klimop uit Verea verbeelde de standvastigheid van het geloof legde Janke uit. De schelp symboliseerde het feit dat je daar wel altijd open voor moet staan. De olijftak uit Vergina vertegenwoordigde de hoop en de rozen van Afrodite natuurlijk de liefde, de palmtak de stevigheid daarvan.
Petri las uit Thessalonicenzen 1 en onder begeleiding van Karin hebben we met elkaar gezongen en het brood en de wijn met elkaar gedeeld .Na de dienst was er voor ons een prachtige kaart met een icoon uit Athos en een mooie tekst. Wat goed voorbereid van onze reiscommissie! Na de koffie begeleidde onze gids Georgina ons op een wandeling naar een prachtig oud Byzantijns kerkje, waar als enige kerk in het Byzantijnse rijk nog een officiële en originele preekstoel (in die tijd meer een stastoel) staat. De kerk bevatte prachtige muurschilderingen -fresco’s- uit de 5e eeuw en werd nog gebruikt. Fotograferen en video-opnamen was niet toegestaan. Waarom u toch een foto ziet? Tja, dank zij de vindingrijkheid (laten we het zo maar noemen) van Joop en videorijkheid van Gerard! Omdat onze gids de beheerster- een oude ongeletterde vrouw- goed kende mochten we ook even een blik werpen op het heilige der heiligen. Achter deuren en een zwaar gordijn stonden de stoelen waar vroeger de clerus zat. Heel bijzonder. Ab prefereert toch wel de massagestoelen die in het hotel en in het vorige hotel staan.
We leerden en passant ook nog dat een fresco een natte muurschildering is. Dat houdt in dat er eerst een pleisterlaag wordt aangebracht. Na droging de tweede en in die natte laag direct de uiteindelijke kleurschildering. Zo vermengt alles goed en dat vergroot de houdbaarheid. Ook blijken er gradaties in de engelenstand – zeg maar- te bestaan. Wij denken altijd dat de aartsengel het allerhoogste wezen is. Dat is niet zo. Hij is juist de laagste (vandaar dat aards!). Serafijnen zijn het hoogst in rang.
Na de middag was iedereen vrij en dan ga je winkelen en kom je ver van huis steeds groepjes Hillegommers en Sassenheimers tegen. Leuk. Het weer is prachtig en morgen gaan we de kloosters bezoeken. Kledingvoorschriften (altijd een lastig item): heren lange broek en dames moeten een rok aan. Armen en knietjes bedekt. Dat levert morgen vast weer mooie foto’s op van Joop.
Het gaat ons nog steeds goed. Hartelijke groeten uit Kalambaka van de Griekenlandgangers

• 18 Mei 2014 - 20:46

Suze En Boudewijn :

Goedenavond Griekenlandgangers.

Wij genieten van de mooie verslagen geschreven door Elske, het geeft ons een goede indruk van jullie reis, onze herinneringen komen weer volop naar boven.

Wij wensen jullie met elkaar nog een mooie reis en geniet morgen van de Meteorenkloosters, die hebben een hele indruk op ons gemaakt, geweldig.

Lieve groet aan alle reizigers!!!!!!!
    Suze en Boudewijn van Leeuwen

• 19 Mei 2014 - 08:07

Joop Berbé:

Goedemorgen Pelgrims!
    Wat een erg leuk verslag Van jou Elske. Een plezier om te lezen. (meteen even een technische kant hierbij aantekenen: doordat de tekst nogal klein uitvalt op 100% scherm, vergroot ik deze even naar 200%. Makkelijk leesbaar op deze manier)
    Duidelijk komt de culturele reisbeleving uit het verslag naar voren.

De bloemschikking van Janke, maar ook de prachtige foto van Karin die op de dwarsfluit speelt ontroert mij! Doet mij denken aan David. Ook wordt er even de nadruk opgelegd hoe fresco's ontstaan. Best leuk om te weten. Ja, en dan over die engelen. Als oud katholiek was ik best verrast over deze uitspraak. Zo leer je nog eens wat en weet je nooit waar dit later goed voor is toch!?

Wens jullie allen een mooie maar vooral inspirerende reis toe
    Joop Berbé

• 19 Mei 2014 - 14:00

Corrie Monijn:

Bedank voor de verslagen Elske. Lees deze met belangstelling en kan het mij zo helemaal voorstellen. Wij waren er (andré en ik) 8 jaar geleden. Toen stond het kerkje met de prachtige fresco's in de stijgers. Wel veel gezien.
    Ook de Metiora kloosters. En nog veel meer uiteraard. Groet allen. Van Corrie Montijn.

• 19 Mei 2014 - 18:18

Carry Rikkers:

Dat is voor ons ook .Even stilstaan en naar het woord luisteren wij lazen uit Johannes vers 14:1-7 en vervolg 14:8-14Het was een mooie dienst . En middags weer aan de slag de punten door genomen.
    Het was goed tuin weer ,en vandaag ook en de voor uit zichten zijn goed .
    IK wens je allemaal nog mooie dingen toe.
    Carry

• 19 Mei 2014 - 18:23

Carry Rikkers:

een correctie tweede regel punten door genomen voor de trouwerij.
    Groetjes Carry

• 19 Mei 2014 - 20:25

Marja:

Eindelijk contact!!! Dank aan Henk, José en Aad voor hun assistentie. Hopelijk gaat het nu goed. Carry heeft het ook gevonden zie ik, dus kom nu maar op met die verslagen. Wat heerlijk om via de verhalen zo vanuit Hillegom mee te mogen reizen.Wat zien jullie weer veel en wat een mooi bloemstuk Janke. Feest voor Marry en natuurlijk weer shoppen. Wij genieten van super weer en de laatste prijzen van de moederdagmarkt zijn nu bijna rond gebracht. Geniet allemaal weer van alles en elkaar en lieve groet, Marja