Dag 7 Maandag 19 mei 2014 Rokjesdag! - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu Dag 7 Maandag 19 mei 2014 Rokjesdag! - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van elske vledder - WaarBenJij.nu

Dag 7 Maandag 19 mei 2014 Rokjesdag!

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg elske

19 Mei 2014 | Griekenland, Delphi

Omdat we vandaag de Meteorakloosters gingen bezoeken moesten de heren een lange broek aan en alle dames een rok. Moest Maurits daarom 3 keer opnieuw beginnen met tellen in de bus? De gids wenst ons iets in het Grieks en vroeg wat dat betekende. Wij gokten natuurlijk moggu of zoiets. Maar nee, het was : een goede week. Dat wensen de Grieken elkaar op maandag. Fijn weekend doen ze hier niet, ervan uitgaand dat dat toch wel lukt! Maar de werkweek doorkomen dat is andere koek. Georgina beloofde ons vandaag een hoogtepunt! U moet dat wel letterlijk nemen. We zouden vandaag door het bezoek aan twee Meteorakloosters het hoogste punt van de vakantie bereiken!
De kloosters zijn ontstaan (net als de monnikenstaat Athos) in de elfde eeuw. Veel heremieten en kluizenaars trokken zich hier op de rotsen en in de holen terug voor bezinning en om zich dichter bij God te voelen. Ze wilden leren “ zich wijs te voelen in gedachten en nederig in verlangens”.
Tijdens de overheersing door de Ottomanen (Turken) vluchtten ze wel weg uit angst voor de bezetter maar daarna raakten de kloosters weer bevolkt. Nog steeds zijn er in de rotsen retraiteplekken te zien . Kloosterlingen kunnen zich daar (soms wel een maand lang) terugtrekken om diverse redenen. De bus stopte onderweg naar het eerste klooster, de grote Meteoor of het klooster van de transfiguratie, diverse malen onderweg. Wat een schitterend landschap, eigenlijk was elke honderd meter wel weer een kiekje (term van Ab) waard. Als u een beetje een beetje beeld wilt hebben van het landschap bekijk dan eens een dvd’tje van de Bondfilm For your eyes only. Veel opnamen in die film zijn in dit landschap gemaakt! Wij gaan dat thuis zeker doen! Het tweede klooster dat we wilden bezoeken (Agios Stefanus) dat ook voor Nel makkelijk te bereiken was, bleek dicht! We zijn weer omgekeerd en na een prachtig foto momentje waarbij iedereen op de rotsen klom voor een mooi plekje (en Judy gelukkig Aad opving na een ietwat overmoedige sprong). Daarna reden we naar het klooster van de Heilige Barbara; een nonnenklooster. Onze gids heeft veel interessante informatie geven over al het fraais dat in beide kloosters te zien was.
De lunch was een ervaring. Vanuit de bus liepen we zo de keuken in van de familie Gertsou en hun restaurant genaamd; raad eens….. Meteora! Een bord pakken en zeggen of aanwijzen wat je wilt eten. Heerlijk!
Daarna nog tijd voor een boodschapje. Hillegomse Gerrie vond gelukkig bodylotion, zodat ze nu weer een heerlijk zacht huidje heeft. U mag controleren hoor als we weer terug zijn….
Het bezoek aan een iconenatelier was ook heel interessant. En niet zomaar een atelier hè! O nee, wel van de beste en beroemdste iconenschilder van Griekenland. Nadat hij gevraagd werd een icoon te schilderen en aan te bieden aan de (vorige) Paus bij zijn bezoek aan Griekenland is hij wereldberoemd geworden. Hij heeft nu een grote opdracht voor het Vaticaan en doet veel restauraties in het buitenland. Hij was dus jammer genoeg niet aanwezig, maar wel zijn leerlingen die hijzelf opleidt. Wij hebben gezien en gehoord hoe de iconen gemaakt worden. Natuurlijk kon er ook gekocht worden en dat werd ook flink gedaan. Onze gids vertelde dat een icoon ingewijd moet worden door hem 40 dagen lang in de kerk te zetten. Ik weet niet of u dat kunt verwachten hoor.
Daarna volgde de lange rit naar ons derde hotel. We zagen de klaprozen uitbundig bleien onderweg en daarom vertelde onze gids voor het middagdutje een mooie mythe die hoort bij de bloeiende rode anemoon en de rode klaproos. Het ging over Afrodite en Adonis. Ik ga dat nu niet navertellen , maar u kunt dat vast wel ergens vinden en nalezen.
Rond half zes waren we Tracie uit en kwamen we in Zuid Griekenland. Nog even een lesje vlaggenleer:
De Griekse vlag is blauw (kleur van de zee) en wit (kleur van het licht). Hij heeft negen banen, naar de negen provincies en de heilige Drievuldigheid in ‘ t kwadraat. Het witte kruis links bovenin vertegenwoordigt het christendom. Van de Grieken is 98% Orthodox!
Het was niet allen rokjesdag maar ook culinaire verwendag. We aten deze avond in een taverne (ons hotel had geen restaurant) met een schitterend uitzicht op de grootste olijfboomgaard van Europa. Het voorgerecht Messedes (een soort Griekse tapas, van alles wat) was een heerlijke proeverij van de Griekse keuken. Delphi is een heel leuk klein plaatsje en morgen gaan we naar het orakel. Spannend!
Kalinychta en groetjes van de Griekenlandgangers.

• 20 Mei 2014 - 16:05

Janny Dijkman:

Beste mensen

hier in hillegom gaat het "leven"natuurlijk gewoon door, alweer dinsdagmiddag. hier is het warm en zonnig; voor vanavond wordt er onweer voorspeld.
    Wat een verschil, jullie daar in de Griese zon en "wij"hier in Hillegom. Jullie ondergedompeld in de griekse mythologie en de christelijke geschiedenis; wij in de dagelijkse "beslommeringen".
    Geniet er vooral van en neem alles tot jullie wat"onze" Maurits jullie kan mee geven; dat is toch wel uitzonderlijk."
    Heel veel plezier en inspiratie gewenst,
    hartelijke groeten,

Jannyd